به بهانه برندینگ

می‌گویند: در سال‌هایی که تب یافتن طلا در آمریکا بالا گرفته بود و «جویندگان طلا» آمریکا را زیر و رو می‌کردند، فقط دو دسته از آدم‌ها واقعا پولدار شدند و سر بقیه بی‌کلاه ماند. دسته اول آنهایی بودند که واقعا طلا پیدا کردند؛ دسته دوم هم آنهایی بودند که بیل و کلنگ می‌فروختند.

* * *

در سال‌های اخیر، از یک سو مفاهیمی از جمله «برند و برندینگ» رونق زیادی در فضای کسب و کار ایران پیدا کرده است و از سوی دیگر فعالان بازار میل بسیار زیادی برای کسب آگاهی نسبت به این مفاهم، از خود بروز داده‌اند. در این شرایط برخی افراد، برای بهره‌برداری از فرصت ایجادشده، اقدام به انتشار کتابهایی می‌کنند که عناوین جالبی دارند اما از نظر محتوا، حرفی برای گفتن ندارند. کتاب «دلایل کامیابی برندهای برتر جهانی» نمونه روشنی از این قبیل کتابهاست.

پدیدآورنده کتاب که در جای جای آن (از جمله ابتدا و انتها و پشت و روی جلد کتاب)، خودش را بازاریابی کرده، مدعی است در این کتاب به بررسی روند موفقیت 25 برند برتر دنیا پرداخته است. در حالیکه هر خواننده کنجکاوی در همان 40 صفحه اول کتاب، پی می‌برد که «اصلا از این خبرها نیست!»

در کتاب «دلایل کامیابی برندهای برتر جهانی»، اطلاعاتی بسیار سطحی از برندهایی همچون زارا، اپل، سامسونگ، بی.ام.و، آدیداس، گوگل، ورساچه و ... ارایه شده است. خواننده این کتاب اگر وقت و انرژی خود را صرف جستجو در اینترنت کند، بی‌هیچ منت و هزینه‌ای، به اطلاعاتی منسجم‌تر، موثق‌تر، به‌روزتر و کاربردی‌تر دست پیدا می‌کند.

پدیدآورنده کتاب که خود را فردی بسیار پرمشغله نشان می‌دهد، اطلاعات مربوط به هر برند را از جستجوهای بسیار ساده و سطحی اینترنتی به دست آورده و این اطلاعات را به شکلی آشفته و بدون ظرافت، در قالب گفتگو با خودش تنظیم و منتشر کرده است. وی در مقدمه کتاب مدعی شده که سئوال‌های هر گفتگو را مدیران مجله پنجره خلاقیت برای وی ارسال می‌کردند و او به آنها پاسخ می‌داده است. اما هر اهل فنی، پس از مطالعه سه، چهار مطلب اول، پی می‌برد که سئوال‌ها را همان کسی طرح کرده که به آنها پاسخ داده است.

پدیدآورنده در این کتاب، مطالب را به نحوی ارایه می‌دهد که انگار از «حاصل سال‌ها تحلیل و تحقیق»ش سخن می‌گوید؛ حال آنکه با بهره‌گیری از «جناب گوگل» می‌توان به سادگی به عمق خام‌اندیشی صاحب کتاب پی برد. سئوال و جواب زیر از فصل دوم کتاب نقل شده است. در این فصل دلایل کامیابی سامسونگ مورد بررسی قرار گرفته است!

 

سئوال: به نظر شما این شرکت (سامسونگ) با چه تهدیدات و فرصتهایی روبه‌رو است؟ نقاط قوت و ضعف آنها در چیست؟

جواب: انجام یک تحلیل SWOT از یک شرکت، نیاز به مطالعه و تحقیق زیاد دارد. باید بازار و قلمرو زمانی و مکانی، اهداف و چشم‌اندازها کاملا مشخص باشد. من برای پاسخ به سئوال شما، به تحلیل این شرکت در بازارهای نوظهور مثل هند و کشورهای اطراف آن می‌پردازم.

 

پدیدآورنده در ادامه این جواب که به نوعی «مانور دانایی» است، نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای سامسونگ در کشور هند را مرور می‌کند. این فخرفروشی در حالی صورت می‌گیرد که اگر کلمه‌های samsung ،india و swot را در گوگل جستجو کنید، به حجم بسیار زیادی اطلاعات دست پیدا می‌کنید.

 

«دلایل کامیابی برندهای برتر جهانی» را انتشارات بازاریابی که توسط شخص پدیدآورنده مدیریت می‌شود، چاپ کرده است. بهترین و محترمانه‌ترین عنوان برای این کتاب «اطلاعات پراکنده از برندهای برتر جهانی» بود.

/ 0 نظر / 20 بازدید