غیرقابل انتشار

برای گفتگو در مورد میزان رعایت استانداردهای محیط زیست و ایمنی در خودروهای ایرانی، به سراغ مشاور مدیرعامل یکی از خودروسازان داخلی که مسئول مستقیم امر محیط زیست در آن کارخانه بود، رفتیم. آنچه در زیر می‌خوانید، قسمت‌های غیرقابل انتشارِ صحبت‌های آقای مشاور است.

از نظر محیط زیست خودروها باید چه استانداردهایی را رعایت کنند؟
"یورو 3"، مهمترین استاندارد محیط زیست است که خودروسازان باید آن را رعایت کنند. علاوه بر ان استاندارهای کیفیت هم هست که به طور مثال بر ترمز ای.بی.اس و ایربگ تاکید دارند.

خودروسازان داخلی تا چه حد این استانداردها را رعایت می‌کنند؟
یورو 3 را کامل رعایت می‌کنند. استانداردهای کیفیت هم بسته به کلاس خودرو رعایت می‌شود.

منظورتان از "بسته به کلاس خودرو" چیست؟
بعضی خودروها که از نظر قیمتی گران هستند، این استانداردها را دارند و برخی دیگر ندارند.

پس خودروسازان داخلی استانداردهای جهانی را کامل رعایت نمی‌کنند!
نه این‌طور نیست. ببینید یک خودرو مثل پراید، برای جاده‌های شهری است و برای بزرگراه نیست. پس اگر ای.بی.اس و ایربگ نداشته باشد، مشکل خاصی ندارد. اما خودروهایی مثل ... و ... (خودروهای گران‌قیمت آن کارخانه) این استانداردها را کامل دارند.

البته جامعه انتظار دیگری دارد. اگر مردم به دلیل قیمت کمتر پراید از این خودرو استقبال می‌کنند، پس خودروسازان باید ایمنی این خودرو را بالا ببریند. اگر ایمنی پراید به دلیل ارزان بودنش، پایین است، یعنی عده بیشتری از مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی در معرض خطر هستند.
گفتم که مصرف پراید برای محیط شهری است.

اگر قرار است پراید، به این دلیل که یک خودروی شهری‌ست، برخی استانداردها را نداشته باشد، پس باید خودروسازان به پلیس‌راه اعلام کنند که مانع تردد این خودرو در بزرگراه‌ها و جاده‌های بین شهری شوند اما اکنون چنین نیست و شهروندان با خیال استاندارد و ایمن بودن پراید،‌ دست خانواده خود را می‌گیرند و راهی جاده می‌شوند و در نهایت هم که...
ببینید؛ صنعت خودرو یک صنعت بزرگ است و جوانان زیادی در این صنعت مشغول به کار هستند و خانواده‌های زیادی از این راه ارتزاق می‌کنند، پس نباید با شبهه وارد کردن به این صنعت، آن را دچار مشکل کرد.

ببخشید این که کیفیت خودروها بالا برود چه ربطی به اشتغال جوانان و ارتزاق خانواده‌ها از این صنعت دارد؟
این حرف‌ها آرامش روانی جامعه را تهدید می‌کند. وارد این موضوع‌ها نشوید.

ولی به نظر می‌رسد کشته شدن سالانه 23 هزار نفر در جاده‌های کشور، ‌خیلی بیشتر از این مباحث آرامش روانی جامعه را تهدید می‌کند.
واقعیت امر این است که بزرگراه‌های ما از مهندسی منظم و منسجمی برخوردار نیستند. اکنون نسبت خودرو به متراژ بزرگراه‌ها، ‌اختلاف واحشی با حد استاندارد دارد.

بهتر است این بحث را همین جا تمام کنیم چون شما به جای پرداختن به مساله استانداردهای خودرو، توپ را به زمین وزارت راه می‌اندازید.
...

/ 2 نظر / 24 بازدید
شادی

فاجعه در بیمارستان امام خ بخش جراحی قلب.... منتظر نظر شما هستم[ناراحت]

صمدابراهیمی

داداش این واژه واقعا که در کامنت وبلاگ فرزاد نوشتی وصلم کرد به مشتی اوهام. به خدا خودم را کوچکتر از تک تک 5حرف کامنتت می دانم وکاش باور کنی که اینها را که می نویسم حرف دلم است نه مشتی باصطلاح نفس های ترک برداشته واحتمالا شکسته. از امروز تا روزی که ببینمتان در خیالم اگر خالی بند نباشید اما اغراقتان آزارم می دهد. ندیده می خوامت رفیق. بزن قدش.